עריכה לשונית של ספרים

לאחרונה רבים יותר מודעים לכך כי חשוב מאוד לבצע עריכה לשונית של ספרים בשלל נושאים: כלכלה, פילוסופיה, חינוך ועוד. כל אדם או ארגון הרוצים לשווק את מרכולתם, חייבים לבצע עריכה לשונית איכותית שתעשה את ההבדל בין ספר איכותי ומעניין לספר שאין בו דבר זולת שגיאות לשון, שגיאות כתיב, בעיות ניסוח ועוד. הנה כי כן, ריבוי אתרי האינטרנט ושיווק התכנים שם, כולל תכני השיווק, מעלים את הצורך של המחברים והמפרסמים בכתיבת תכנים איכותיים, ללא שגיאות ניסוח וללא בעיות לשוניות.
מהו תהליך של עריכה לשונית? ובכן, כל אדם או ארגון המעוניינים לפרסם ספר, חייבים לשלוח אותו לאבחון מקצועי של עורך לשוני מיומן ומנוסה שייתן חוות דעת. על פיה יידע אותו מחבר לקראת מה הוא הולך: האם הטקסט זקוק לעריכה לשונית יסודית או לעריכה לשונית קלה או אולי לשכתוב. ייתכן כי הטקסט אינו ברור כלל, ולכן נדרשת עריכה לשונית מסיבית הכוללת כתיבה מחדש של הטקסט. כך, המחבר מקבל מידע לגבי רמת הכתיבה של הטקסט ולגבי הזמן הנדרש לעורך טקסט מסוג זה.
כמה זמן נמשך תהליך העריכה? הדבר תלוי במורכבות הטקסט, ברמת כתיבתו ובמספר המילים הכללי שבו וכמובן בזמינות עורך הלשון. כל הפרמטרים הללו חוברים יחד ומאפשרים למחבר לדעת בדיוק מהו יסתיים תהליך העריכה ומהו מחירה. יש לציין כי תהליך של עריכה לשונית נמשך זמן מה וכולל לפחות שני סבבים של עבודה: השלב הראשון עריכה לשונית של הטקסט והשלב השני הגהה. ברור מאליו כי המחבר הוא חלק בלתי נפרד מתהליך העריכה: הוא מעיר את הערותיו, מביט מזווית אחרת על הטקסט שלו בעקבות התיקונים של עורך הלשון ואף כותב תכנים חדשים ומוחק פסקאות שאינן רלוונטיות. כך עורך הלשון עוזר למחבר להגיע לרמת דיוק גבוהה של התכנים ולהפוך את הטקסט למעניין ולאיכותי.
בתום שני סבבי העבודה, חש כותב הטקסט את ההבדל בין טקסט מרושל ובין טקסט איכותי. כעת זה הזמן המתאים לפרסם את הטקסט, איש איש ומטרתו: האחד שולח את הטקסט להוצאת ספרים גדולה, השני מעוניין לפרסם את תוכן הספר באינטרנט ועוד. והביקורות על הספר מעולם לא היו טובות יותר. כולם יכולים להתרשם מאיכות הכתיבה, מרמת התוכן ובעיקר מהמסרים שאותו מחבר מעוניין להעביר.

 
כל הזכויות שמורות לניר שגב – הדובדבן

Created by Tarrlink, Powered by Joomla!